• تماس با ما: 7151 2842 021
  • مدیر فروش: 09124877900
  • ایمیل به ما: info@ervadco.com

مشاوره بازاریابی و فروش

همه چیز در مورد مدیریت فروش

اگر می خواهید اطلاعات مفید و سودمندی در خصوص شغل مدیریت فروش به دست بیاورید این مقاله خیلی به دردتان می خورد. فرقی نمی کند این اطلاعات را می خواهید برای ورود به شغل مدیریت فروش انتخاب کنید یا استخدام یک مدیر فروش خوب در هر حال همه چیز در مورد مدیریت فروش و مدیریت روابط عمومی در اینجا برای شما جمع آوری شده است. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

بگذارید شغل مدیریت فروش را اینگونه برایتان توصیف کنیم: مدیریت فروش یعنی طراحی یک استراتژی که شرکت را به اهداف مالی که دارد می رساند. البته کار مدیر فروش در اینجا به پایان نمی رسد بلکه او مسئولیت  اجرا و کنترل تمام فعالیت هایی که شرکت را به این هدف میرساند را هم بر عهده دارد. شاید این تعریف برای مدیریت فروش به ظاهر ساده به نظر برسد اما آن قدرها هم که فکر می کنید شغل مدیریت فروش شغل ساده ای نیست و نمی توانید به سادگی مسئولیت مدیریت فروش تان را به عهده هر کسی بسپارید. چرا که بخش مهمی از موفقیت شرکت به عملکرد مدیر فروش برمی‌گردد و در واقع عملکرد مثبت مدیر فروش است که زمینه را برای موفقیت شرکت و رسیدن آن به اهدافش را ایجاد می کند. 

زمان شما برای ما ارزشمند است! اگر فرصت مطالعه متن را ندارید، هم اکنون کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره رایگان به شما هستند

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که مدیر فروش از چه طریقی و چرا چنین تاثیری روی موفقیت شرکت شما دارد؟ برای پاسخ باید توضیحات دقیق تری در مورد وظایف مدیر فروش و کارهایی که در بخش مدیریت فروش انجام می شود برای تان بیان کنیم تا بیشتر با مسئولیت های کاری این بخش آشنا شوید. شخصی که وظیفه مدیریت فروش شما را برعهده میگیرد، مسئولیت مهمی بر دوش اوست و در ابتدا باید یک استراتژی دقیق و درست برای رسیدن به هدف در نظر بگیرد. سپس او از طریق نیروی فروش خود اجرای برنامه های تعیین شده رسیدن به اهداف مالی شرکت را محقق می‌کند.

از آنجایی که مدیر فروش از طریق همین نیروها و فروشندگان استراتژی های خود را پیش می‌برد باید در انتخاب و آموزش آنها عملکرد قوی داشته باشد. یعنی هم نیروهای مستعد را برای این کار انتخاب کنند و هم آموزش های لازم را برای آن‌ها در نظر بگیرد تا هر چه بیشتر نیروی فروش را تبدیل به مهره های مهم و اساسی برای تحقق اهداف خود کند. در بخش های بعد نکاتی که برای آموزش این نیرو ها مهم است را بیان خواهیم کرد. اگر شما در شرف انتخاب این شغل هستید این نکات به دردتان می خورد.

ویژگی ها و وظایف مدیر فروش

 مدیر فروش علاوه بر وظایفی که در خصوص تشکیل و آموزش تیم فروش دارد باید بر شناخت مشتریان و تناسب محصولات با نیاز آن ها هم مسلط باشد. کنترل کیفیت محصول و نزدیک کردن محصولات به نیاز مشتریان هم از وظایفی است که در راستای پیشبرد برنامه های فروش برعهده دارد. 

توانایی های فردی نظیر مهارت رهبری گروه، برقراری ارتباط موثر با نیروی فروش و مشتریان، مهارت تحلیل وضعیت و توانایی مدیریت بودجه از جمله خصوصیاتی است که برای شغل مدیریت فروش لازم و ضروری است. 

علاوه بر آنچه گفته شد از آنجایی که مدیریت فروش برنامه ریزی و در نظر گرفتن مسیر و سپس انتخاب تیم مستعد برای فروش را مدیریت می کند در رساندن شرکت به اهداف مالی اش حرف اول را میزند. او سپس از طریق مدیریت نیروهای فروش و آموزش آن ها فضای مناسبی برای مشتریان ایجاد می کند. بنابراین تاثیر این بخش روی موفقیت یا شکست حرفه ای تان را نمی توانید نادیده بگیرید.

 آنچه گفته شد کلیدی‌ترین مطالبی بود که باید حتما درباره مدیریت فروش میدانستید. اگر به اطلاعات جزئی تری در این خصوص نیاز دارید اصلا نگران نباشید با خیال راحت با ما تماس بگیرید و از مشاوره های رایگان استفاده کنید و اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورید.

حالا که با مطالعه بخش قبل از اطلاعات مفیدی درباره مدیریت فروش به دست آورده اید قبل از اینکه به سراغ مشاوره بازاریابی و فروش و فوت و فن های آن برویم یک سوال از شما داریم. آیا تا به حال به تفاوت های کلمه بازاریابی و فروش اندیشیده‌اید؟

باید گفت علیرغم این که اغلب افراد به تفاوت این دو واژه توجه نمی کنند بازاریابی  مفهوم گسترده تری دارد. در بازاریابی فعالیت های زیادی از قبیل تحقیقات، قیمت گذاری روی محصولات، پیدا کردن مشتریان و برقرار کردن ارتباطات بین آنها با نیروهای فروش را شامل می شود. در صورتی که وظیفه واحد فروش تنها ارائه محصولی درخور نیاز مشتری و تکمیل فرآیندهای فروش است. 

حال که تفاوت این دو واژه مشخص شد می‌توانیم به سراغ توضیحات مربوط به مشاوره بازاریابی و فروش برویم.

باید بدانید هر شرکتی برای اینکه در امر فروش محصولات خود موفق عمل کند نیاز به تیمی دارد که در پیش بینی وضع بازار هدف و برنامه ریزی هایی برای فروش که برای رسیدن به موفقیت های بالاتر نیاز است از آن ها کمک بگیرد. معمولا مشاوره بازاریابی بهترین راهی است که می تواند با در نظر گرفتن وضعیت شما را از ضرر نجات دهد و به سود برساند. عملکرد مشاوران بازاریابی اصولا به این صورت است که با بررسی وضع بازار هدف برنامه ها و استراتژی هایی را به شما ارائه می دهند. تجربه بالا و کار کردن در شرایط مختلف و با برند های متنوع مشاوران بازاریابی را به این جایگاه رسانده که برای نجات شما استراتژی های مناسب داشته باشند. هر کسب و کاری فارغ از این که کلان یا خرد باشد ممکن است در شرایطی به استفاده از مشاوره های بازاریابی نیاز پیدا کند. حتی اگر مدیر بازاریابی و مدیر فروش هم داشته باشد. همچنین وجود مشاوران بازاریابی و فروش برای اینکه مطمئن باشید محصول شما در بازار رقابتی که با سایر محصولات دارد موفق عمل می کند هم ضروری است. پس صرفا اینکه شما مدیر بازاریابی و مدیر فروش خوبی در شرکت خود دارید نمی تواند شما را از استفاده از مشاوره های بازاریابی بی نیاز کند.

مدیریت برند

حالا قصد داریم به معرفی یکی از زیر مجموعه های مهم و اساسی بازاریابی بپردازیم: مدیریت برند.

مدیریت برند گرچه زیرمجموعه‌ای از بازاریابی است اما تخصص، مهارت و بودجه متفاوتی نیاز دارد و بخشی مستقل از بخش بازاریابی است.

 همانطور که قبلاً هم گفته بودیم بازاریابی مفهوم بسیار گسترده‌ای است که یکی از وظایف آن معرفی محصول به مشتریان است اما در مورد مدیریت برند باید گفت اصلی‌ترین وظیفه برند سازی و معرفی برند به مشتریان است. برند سازی راه پر پیچ و خمی است و نیاز به تخصص و تبحر بالایی دارد. بیشتر وقت مدیر برند صرف انتخاب نام تجاری پرآوازه و شعاری می شود که برای مخاطب تاثیر گذار باشد. همین طور این برند باید هویتی دقیق داشته باشد و در برگیرنده پیامی پرمحتوا باشد. همینطور اینکه پیام به خوبی هم به کارکنان هم بازاریابان و هم مشتریان منتقل شود هم در حیطه کاری مدیریت برند جای میگیرد.

اینکه ما در انتخاب هر محصول یا خدمتی ناخودآگاه به یاد یک برند معتبر می افتیم آسان به دست نیامده. پشت این اتفاق تلاش و برنامه ریزی مدیر برند خوبی بوده که توانسته با انتخاب برنامه درست و اصولی روی مخاطبش تاثیر گذار باشد. 

مدیران برند از طراحی استراتژی و ایجاد برند سه هدف اصلی دارند که این سه هدف از این قرار است:

 اولین هدفی که یک مدیر برند از ساخت برندش دارد این است که بتواند ویژگی های مثبت و مزایای محصول نسبت به رقبایش را به بهترین نحو بولد کند تا مشتریان در اولین انتخاب از میان برند های متنوع برند او را انتخاب کنند. همین طور او میخواهد در مشتریانش حس وفاداری ایجاد کند که در انتخاب های بعدی باز هم به سراغ برند او بیایند. 

دومین هدفی که مدیر برند دارد این است که مخاطب آنگونه که مد نظر اوست به محصول نگاه کند و نگاه مخاطب نگاهی باشد که او میخواهد.

آخرین هدف از برندسازی هم این است که بیشترین افراد از بازار هدف در جریان وجود این برند قرار گیرند.

مدیر برندها برای اینکه به این هدف های خود دست پیدا کنند کارهای زیادی باید انجام دهند و وظایفی برعهده دارند. 

اول اینکه باید نشان دهند محصول آنها از تمام رقبایی که در بازار دارد بهتر است. آن ها باید تمرکز خود را روی نشان دادن برتری های محصولاتشان قرار دهند تا به اولین انتخاب مشتریان تبدیل شوند. 

دومین اقدام این است که حوزه های برند را محدود کنند. این به این معنی است که برند باید عملکرد اختصاصی داشته باشد و برای محصولات محدوی تعریف شده باشد. 

اقدام لازم بعدی این است که راحت ترین وساده ترین راه را برای انتقال پیام برند انتخاب کند تا در ذهن مخاطب باقی بماند.

و در آخر از راه های تبلیغاتی مختلفی برند را به مشتریان معرفی کند تا پیام و شعار برند در ذهن آنها تثبیت شود.

نکات مهم در آموزش پرسنل برای فروش بهتر

یکی از وظایف مهمی که همواره بر دوش مدیران فروش است آموزش پرسنل برای داشتن فروش بهتر است. در اینجا تلاش کرده ایم نکاتی برای تان جمع‌آوری کنیم که ایده های خوبی برای آموزش پرسنل فروش تان به شما خواهد داد.

اولین گام برای داشتن پرسنل فروش بهتر این است که باید ارتباط خوبی با نیروهای تان برقرار کنید. همچنین فضای دوستانه‌ای در بین آنها ایجاد کنید. با این کار شما باعث می‌شوید نیروهای با سابقه تجربیات مفید خود را در اختیار نیروهای جوان قرار دهند. این نکته بسیار مهمی است که به رسیدن شما به هدف کمک شایانی می‌کند.

دومین کاری که برای آموزش پرسنل فروشتان باید بکنید این است: به طور مداوم جلسات آموزشی مختصر و مفید برای آنها برگزار کنید. این جلسات باید کوتاه و مختصر اما تاثیر گذار باشند که در مدت زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی از شما بیاموزند. با این کار هم ارتباط بین شما و پرسنل تان قوی‌تر می‌شود و هم بدون اینکه در آنها ایجاد خستگی کنید اطلاعات لازم را به آنها خواهید داد.

پیشنهاد بعدی که برایتان داریم این است که برای پرسنل فروشتن از آموزشهای الکترونیکی استفاده کنید. به عنوان مثال آنها را ترغیب کنید اطلاعات مفیدی را از سایت های مختلف کسب کنند و اطلاعات به دست آمده  را در اختیار سایرین هم قرار دهند. همچنین آنها را مطمئن کنید با انجام این کار از جانب شما تشویق می شوند. همینطور می توانید ورکشاپ های آنلاین برای نیرو های تان در نظر بگیرید تا در زمان های استراحت از اطلاعات این ورکشاپ ها استفاده کنند.

در این مقاله ما سعی کردیم همه نکات را درباره مدیریت فروش در اختیارتان بگذاریم. اگر در این باره سوال یا نیاز به توضیحات بیشتری دارید با ما در تماس باشید. ما با کمال میل به شما مشاوره رایگان خواهیم داد.

 

02128427151

09124877900

09199187090
info@ervadco.com
تهران، خیابان شریعتی، ظفر، خیابان صبر

کاشان میدان امام حسین(ع)، خیابان مدرس، کوچه سیاست4 

 

سلام! در کمترین زمان ممکن به پیام شما پاسخ خواهیم داد info@ervadco.com

* مشاوره آنلاین
Close and go back to page
با ما تماس بگیرید